(irodalomtörténész, Klasszikus Magyar Irodalom Tanszék)

A Jókai-jelenség persze már az író életében megteremtődött, s az utókor kultuszával csak tovább terebélyesedett. Már életében túlnőtt azokon a kereteken, hogy csak irodalmi téma legyen. Magyarországot képviselte – személyével és műveivel is. Nemcsak kortárs írók, művészek figyeltek rá, mint Petőfi, Arany, Mikszáth, Jules Verne vagy E. Zola, Munkácsy, Feszty Árpád, vagy a zeneszerző J. Strauss, de politikusok is, Kossuthtól Tisza Kálmánig, Erzsébet királynétól és Ferenc Józseftől Bismarckig és Laubet francia köztársasági elnökig.
Nagy idők nagy tanúja volt, aki – a manapság divatos közhellyel szólva – rendszerint jókor volt jó helyen, még ha ez rövid távon kellemetlenségekkel is járt (a szabadságharcban való részvétele miatt Tardonán, a Sajó völgyében bujdosnia kellett), hosszú távon viszont minden élményből tőkét kovácsolt művészete számára. Varázsa többek között abban van, hogy a bukott szabadságharcból is le tudta vonni az építő tanulságot: gigászi, mitikus küzdelemnek beállítva erkölcsi példaként mutatta fel az elkövetkező nemzedékek számára, a tragikus eseményekben meglátta a hősöket, akikre egy nemzetnek mindig szüksége van.
Nemcsak a történelmet, az egész földtekét jól ismerte (hatalmas könyvtára és tucatnyi nyelv ismerete tette ezt lehetővé számára) járatos volt a természettudományokban, művészetekben, sportban (maga is lovagolt, vívott), s kitűnően ismerte az emberi lélek mélységeit. Talán ez teszi a leginkább izgalmassá a mai kor embere számára. Flaubert, Tolsztoj a házasság intézményének válságáról írtak világhírű regényeket, Jókai is megírta a maga válság-regényét, Az arany embert, melyben a kifelé sikeres, irigyelt író és közéleti szereplő a művész határtalan magányáról ír. Így vall benne alteregójáról, az öreg Senkiről: „Volt egyszer egy ember, aki odahagyta a világot, amelyben bámulták, és csinált magának egy másik világot, amelyben szerették.” Döbbenetes vallomás, s gondolkodjunk el azon, mi, tudnánk-e a magunk számára egy olyan világot teremteni, ahol nemcsak bámulnak, de szeretnek is miket.